- Kontakta oss
- Betalning & frakt
- Köpvillkor
- Integritetspolicy
- AAA - Högsta kreditvärdighet
- Nyhetsbrev
- Garanti, ångerrätt & reklamation
- Manualer
- Licensinformation
- VIP Club
Köpvillkor
Allmänt
Privatperson - Här tillämpar vi Distansavtalslagen samt Konsumentköplagen. När du registrerat dig och gjort din beställning godkänner du också att vi lagrar dina uppgifter skyddade enligt GDPR. Länk till vår Policy.
Företag - Här gäller Köplagen, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.
Beställning
- Beställning kan endast ske via vår webbutik.
- Om du är under 18 år skall målsmans intyg skickas till oss via mail till info@astrosweden.se.
- Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls och vid ekonomisk skada kommer skadestånd att utkrävas.
Betalningstjänst
Som betalningstjänst använder vi Klarna, Postförskott, Dibs, Swish eller Paypal.
Mervärdesskatt
Sverige, Finland, Danmark - Priser visas både inklusive och exklusive moms beroende på val under priset på artikeln.
Norge och Åland samt andra icke EU länder - Priset visas exklusive moms. Vid leverans till icke EU land debiterar vår transportör dig som kund tullavgift, moms och skatt för beställda varor eftersom de hanterar införtullningen.
Fraktpriser
- Vi använder Postnord för de flesta inrikes leveranser.
- För ljuddämpare använder vi DHL.
- För all utrikes transport använder vi UPS.
- Postnord till utlämningsställe 99 SEK
- Hemleverans 300 SEK
- Vapenfrakt 1150 SEK
- Ljuddämpare 150 SEK
Liggtid hos Postnord Ombud (vid leverans till utlämningsställe)
Om ditt paket levereras till ett ombud får du en avi/sms om var det finns att hämta. Paketet ligger sedan kvar hos ombudet i 7 dagar. Du kan kostnadsfritt förlänga liggtiden med ytterligare 7 dagar i PostNords app (vi kan inte påverka detta.)
Valfritt uthämtningsställe i kassan
Du blir tilldelad ett ombud/utlämningsställe när din adress skrivits in, men valet finns att byta utlämningsställe. Om du inte gör ett aktivt val sänds din order till det förvalda utlämningsstället och det är inget vi på Astro Sweden kan påverka. Om du glömmer att göra ett aktivt val finns även möjligheten att själv byta ombud mot en liten avgift, i Post Nords app.
Leveranstid
- Vårt mål är att alltid skicka produkter som finns i lager samma dag eller dagen efter (gäller helgfria vardagar)
- Vi förbehåller oss rätten att stryka vara som ej kan levereras, önskar du beställa annan vara är det att betrakta som en ny order.
- Restnoterade artiklar skickas så snart de inkommer.
Avbeställning
Avbeställning av vara på grund av dröjsmål med leverans eller av annan orsak är möjlig fram till att du får en leveransbekräftelse från oss eller när en frakthandling skapats. Efter denna punkt är du skyldig att ta emot leveransen. En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit en bekräftelse från oss. Avbeställning av icke lagerförd eller tillverkad vara är inte möjlig efter att vi beställt eller påbörjat tillverkning.
Ändring i beställning
Ändring är möjlig fram till dess att frakthandling skapats, om ändringen godkänns och varan finns i lager kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris som gäller vid ändringstidpunkten.
Ej uthämtad försändelse
Paket som ej löses ut eller mottages vid leverans skickas tillbaka till oss och vi kommer debitera 200 SEK för frakt och administrativa kostnader. Betalas inte denna kostnad lämnas kravet till Inkasso.
Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen har du som privatperson rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Du har rätt att undersöka varan men om du vill ångra ditt köp skall varan återlämnas i oförändrat skick. Ångerrätten börjar löpa den dag du tar emot din leverans. Vissa av varorna i webshopen säljs utan ångerrätt. I samband med beställning av en sådan vara får du tydlig information om vad som gäller. Om en produkt har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utnyttja ångerrätten.
Om du vill utnyttja din ångerrätt
Fyll i bifogad retursedel och ange vad det gäller, packa produkten och använd bifogad retursedel. När vi mottagit varan debiteras du returfrakten, resterande köpesumma och ursprunglig fraktkostnad återbetalas till dig inom 30 dagar från det att vi kontrollerat att varan är i oförändrat skick.
- Oförändrat skick: Till exempel får kikarsikten ej ha märken efter montering. Originalförpackning skall vara hel.
- OBS: för icke EU länder gäller att kunden står för alla avgifter i samband med returen dvs frakt, tullavgifter, skatt och moms.
Reklamationer, byten.
Länk till konsumentköplagen reklamera. Om du mottagit fel vara eller en skadad produkt måste du inom 2 månader från mottagandet reklamera varan genom att kontakta oss lämpligen via mail till info@astrosweden.se. Du får ett svar från oss med en returblankett som beskriver hur du går tillväga för att skicka tillbaka varan. För en snabbare hantering fyll i blanketten noggrant med de uppgifter som efterfrågas. OBS - du ansvarar för frakten till oss och vi rekommenderar att du skickar paketet spårbart. Den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet. Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan, men vi återbetalar inte den ursprungliga frakten.
Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader. I de fall ärendet ej går under vår garanti/reklamation, t ex om varan ej är inköpt hos oss och vi ändå tar hand om ärendet, debiterar vi en administrativ avgift på 595 SEK. Företag - Skall snarast reklamera vara via e-post förutsatt att det är inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi till tillverkare eller Serviceställe.
Garanti
Generell garanti på våra produkter är 1 år. Därutöver hänvisas till tillverkarens garantier som varierar i tid. För ungefärliga tider för reparation av till exempel kikarsikten se vår FAQ. Kontakt vid ärenden gällande Garanti/Service skall mailas till vår Kundtjänst på info@astrosweden.se I de fall ärendet ej går under vår garanti/reklamation t ex om varan ej är inköpt hos oss och vi ändå tar hand om ärendet debiterar vi en administrativ avgift på 595 SEK.
Byten
Om du vill byta t ex storlek, fyll i bifogad retursedel, packa produkten och använd bifogad retursedel. När vi mottagit varan krediterar vi köpet och återbetalning sker. Lägg en ny order på produkten du vill ha. Licensbelagda varor Vapen och vital del måste skickas som separata kollin. Vapnet skickas till Postens Företagscenter och vital del som REK och hämtas på ditt vanliga uthämtningsställe. Köp av ammunition sker via web eller på plats i butiken i Skara. Inga andra varor kan beställas på samma order som ammunition pga skilda transportörer. Licens och legitimation uppvisas vid köp eller skickas till utleverans@astrosweden.se efter att du lagt din order på vår web.
Vapen + Ljuddämpare
Vi tar emot er order och mailar en licensansökan till dig (kika gärna i din skräppost också). Denna skriver du ut och fyller i dina personuppgifter samt antal vapen, vapenskåpsmodell mm, sedan kan ni antingen maila eller skriva ut den och posta eller lämna till er lokala polismyndighet för handläggning. När handläggningen är klar hos polisen får ni licensen, alternativt ett inköpstillstånd, denna postar ni till oss, alternativt fotar eller scannar in och mailar i PDF format. Vi fyller sedan i denna och skickar den till Polisen och ljuddämparen/vapnet till adressen där ni är folkbokförd. Inom ca 3-5 arbetsdagar kommer sedan en originallicens på ljuddämparen/vapnet till er från Polisen. OBS: om ni skulle få avslag på licensansökan hos Polisen får vi som handlare inte reda på det per automatik. Ditt ansvar blir då att meddela oss det samt makulera ordern. Varor med åldersgräns Vid köp av luftvapen gäller 18 års åldersgräns. Efter lagd beställning skickas kopia på legitimation till utleverans@astrosweden.se Information och bilder på hemsidan Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment. Om det förekommer bilder i vår webbutik, ska de inte ses som exakta avbildningar av en viss vara.
Tvist
För privatpersoner har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol. Personuppgifter Astro Sweden AB värnar om din integritet och all behandling av personuppgifter sker i linje med GDPR. Dina Personuppgifter används enbart för att säkerställa leverans av beställd vara, samt för kommunikation mellan oss och er som kund. Vi lämnar inte utan ditt medgivande ut uppgifterna i kundregistret till tredje part. Du som kund har alltid rätt att avregistrera dig ur vårt kundregister. Vi värnar om din integritet och du kan läsa mer om vår integritetspolicy här! När du beställer av oss accepterar du automatiskt dessa gällande villkor.